Arkiv för 19 april, 2009

19
Apr
09

Mikaela Kindblom, författare

av Matilda Fredholm, årskurs 7, 16 april 2009

Detta är en intervju med min mamma Mikaela Kindblom, frilanserande journalist och författare, samt lärare. Mikaela har utgivit två böcker hittills: ”Mina drömmars stad”, en bok om filmen i Stockholm, och ”Filmkokboken”, tillsammans med Maria Holm.

1. Vad inspirerar dig i ditt skrivande?

”Att försöka berätta något originellt och intressant så det inspirerar andra människor.”

2. Vad är din inspirationskälla?

” Min familj: min man och mina barn. Och Hasse Ekman.”

3. När/Hur insåg du att du ville ha skrivandet som jobb?

”Jag ville ju bli journalist när jag var liten, 10 år. Jag läste ”Anne Franks dagbok” och ville skriva något lika bra, och det är mitt ”mål”.”

4. Blir du ofta missnöjd med ditt arbete?

”Nej, det tycker jag inte, inte när det väl är färdigt. Isåfall när jag skriver. När jag är färdig är jag bara förvånad över att jag gjort det.”

5. Vem är din favorit/idol skribent?

”Det är en amerikansk filmkritiker som heter Philip Kolker. Han skriver väldigt bra om film, man får lust att se filmen fast man inte sett den.”

6. Är det något annat, utöver det du skriver, som du skulle vilja skriva om?

”Ja, massor!”

7. Påverkar din sinnesstämning ditt arbete?

”Ja, när jag är på dåligt humör blir det dåligt. Jag kan vara otålig och inte tycka det är bra. Eller så är jag helt tom i huvudet och kan inte fortsätta.”

8. Hur känner du när/att ditt arbete är färdigt?

”Det känns bra om jag har redigerat allt ordentligt. Då känns det bra att det är färdigt. Då känner jag mig glad och stolt. Att det är överstökat är jag först glad för, men sen känns det lite sorgligt att det är klart…”

Mikaela har också varit redaktör för filmtidningen ”Chaplin” och får ibland uppdrag av olika tidningar som journalist eller filmkritiker. Hon har skrivit mycket om svensk film, och annan film. Hon har dessutom medverkat på Stockholms Stadsmuseum som utställningsproducent i utställningen ”I huvudrollen:Stockholm”. En utställning om filmen i Stockholm (under 2009-2010). Hon är också lärare  i franska och engelska för högstadieelever. Född 22 oktober 1962.

19
Apr
09

Prof. Roger Hällgren, bildkonstnär

2 april 2009

Godkväll Professor Roger Hällgren. Jag heter Kitiara Braune, är 12 år och har en läxa där jag ska intervjua en konstnär. Jag har valt ut dig för att du målar så vackra, färgglada bilder.

Vad har inspirerat dig till att måla?

Då mina döttrar var små tyckte de att det var roligt att måla. När de blev 16 och lämnade huset, önskade de sig en egen atelje i hemmet. Den byggdes också, dock flickorna kom sällan hem. För att jag också gillade att rita med vattenfärger när jag var liten, tänkte jag: ”Nu har jag ju tillgång till en ateljé. Då kan jag ju lika gärna måla själv.” och jag började med oljefärger. De här färgerna är så magiska och starka att det var en riktig glädje att måla. Själva de kraftiga färgerna inspirerar mig medan jag målar.

Vad målar du helst?

Jag tycker om att måla minnen från min uppväxt, d v s i Västerbotten. Ibland målar jag drömmar som jag har haft. Dessutom älskar jag att måla sagomotiv och känslor.

Vad använder du för teknik?

Som jag sa använder jag oljefärger. Jag använder en teknik som kallas vått-i-vått. Jag målar färgerna på en gång medan dom är våta. Inte lager på lager och låta dom torka. Det kan ta ca. 2-7 dygn. Naturligtvis måste jag då måla långt in på natten ibland.

Varför är din bild med den tatuerade leoparden just blå?

När jag ska måla, dyker det upp en bild i huvudet. Där ser jag en leopard som sprinter fram genom ett landskap. Då var leoparden blå och färgerna är ju det viktigaste. Jag leker med färgerna och bryr mig inte särskilt om att leoparder är gula i verkligheten. Att leoparden inte är t ex röd eller grön beror på att jag har gröna palmer och växter och röda stenar i landskapet. Färgerna måste harmonisera med varandra, finnas kontraster och inte vara så mycket likadana färger i bilden.

Har du någon idol?

Jag har ingen riktig idol, men impressionisterna i Frankrike beundrar jag mest. De började måla med glada färger och inte med tråkiga entoniga färger.

Vad har du för mål?

Jag önskar bara att kunna måla vidare och vara glad i fortsättningen, med positiva bilder som glädjer en publik. Jag målar ju inte för pengar, utan bara av glädje!

Hur länge har du målat?

Tidigare målade jag med akvarell, men började måla med oljefärger år 2006. Det har alltså varit en ganska snabb karriär.

Kommer du att ha en utställning i år?

Jag har en utställning minst en gång om året. Senaste utställning var i December i Skellefteå. Nästa utställning kommer att vara i sommar nära Östhammar i lokalen ”Järnboden”. Då kan man även köpa bilder om man vill.

Tack för din lediga halvtimme och dina intressanta svar.

av Kitiara Braune, 12 år, 090331 Uppsala




april 2009
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930