28
Apr
09

Helén Pe, fotograf

av Lennart Lindweld, årskurs 9, 26 april 2009

Vad tänker du på när du fotograferar?

Man måste alltid tänka på att man framförallt jobbar för en uppdragsgivare. Olika jobb har olika överenskommelser.  Men generellt ska man tänka på att eftersträva det ”naturliga ljuset”. Svenska uppdragsgivare brukar vilja ha ett ”Svenskt krispigt ljus”. Det är lite kallare i ljus och färger.

Något speciellt man försöker fånga?

Ah jo. När jag fotar brukar jag vilja ha med ”ögonblicksfotot”. När jag arbetar med människor t.e.x så säger jag ibland att tagningen är över fastän den inte är det. Då blir de mer avslappnade och inte lika spända, och just då tar jag lite mer exponeringar (bilder). Ibland är det kul att jobba med folk som inte är så vana framför kameran, de ser mycket naturligare ut. Ett exempel är att de inte drar in kinder eller rufsar till sig håret innan. De som är vana inför kameran har redan en sorts idé om hur de kommer se ut på fotot. Ibland kan det leda till att de försöker massa som inte blir bra, men ibland kan det ju också bli väldigt bra. När man fotografera mat behöver man inte tänka lika mycket, bara man fångar maten innan den blir kall och förstörd. Man vill också att champinjonerna ska synas om det är en bild på en Champinjonpaj.

Hur arbetar man med Ljus och Färger?

Jo, jag använder en ljustemperaturmätare som mäter ljuset. Som jag sa vill mina uppdragsgivare att jag har ett svenskt krispigt ljus. Men jag gillar alltid att ha det naturliga för det ser oftast godare ut.  Så använder jag också gråkortet då jag vill ha renare ljus och färger. Så finns det något som är väldig viktigt, stämningen. Varenda bild medför olika stämningar och de vill jag framföra så att det både är behagligt att titta på bilden och att man lever in i stämningen.

Hur många bilder brukar man vara tvungen att ta innan blir nöjd?

Det beror på, när man jobbar med människor kan det bli upp till 60 exponeringar. Med mat brukar det bli runt 10.

Hur ser en normal arbetsdag ut?

Hmmm, förra veckan till exempel fotade jag för FELIX. Det varierar men det brukar vara långa dagar. 8.15 kommer kocken och börjar laga matvarorna. Sedan kommer art directorn och en liten stund senare, kunden. Sedan är det bara att börja arbeta. Vi höll på till klockan 7 den dan.

Vad gör fotografering så kul?

Dels var det mitt intresse från början. Men det absolut roligaste är att det är så varierande. Man kommer till olika ställen och möter olika personer. Alla brukar vara jättetrevliga, tillmötesgående och snälla. Man får ta del av så mycket p.g.a. alla som vill berätta för en exakt vad det är man ska fotografera. Då blir man kunskapsrik och glad.

Vilket foto har gjort dig mest nöjd?

Ingen specifik, men en gång när jag var hos en vän tog jag några random foton på hennes hus som hon höll på att renovera. De blev jag nöjda med.

Vad är det sämsta?

Ja, jag tycker egentligen allt är väldigt kul men ibland kan det vara mycket jobb. Jag kan, till exempel, inte som en konstnär jobba när jag känner för det. Jag gör i första hand uppdrag. Jag måsta prestera på topp varenda uppdrag. När man väl fotograferar är det väldigt intensivt. Man måste följa en tidsplan, det kan bli stressigt. Men det underlättas av alla de positiva människor som hjälper mig. De underlättar mitt jobb betydligt mycket.

Har du haft någon användning av jobbet på fritiden?

Jo någon gång har jag haft med mig en sån där stor kamera på resa, men subjektivt tycker jag det är mycket skönare att bara knäppa massa semesterbilder på en pocketkamera.


0 Svar to “Helén Pe, fotograf”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar


april 2009
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930